Скарбничка

Урок на тему: «Іван Мазепа – людина і політик»
Епіграф: Любив Вкраїну він душею
                І зрадником не був для неї.
                                           В. Сосюра.
Мета: охарактеризувати біографію гетьмана Мазепи, початок його              
           Гетьманування та його політику;
           Зясувати становище Гетьманщини наприкінці ХVIIXVIII ст..;
           Визначити умови Коломацьких статей і обставини їх укладання;
           Продовжити формувати навички критичного мислення;
           Виховувати учнів у дусі поваги до історичного минулого і здобутків
          Українського народу.
Хід уроку.
Презентація.(1,2 слайди)
Вчитель: перед тим як ми почнемо сьогоднішню розмову, подивіться на екран  (картинки подвійного значення). Що ви бачите ?
                              (відповіді дітей)
Так і в історії. Багато історичних діячів та історичних подій можна роздивлятися з двох боків. Сторінки історії як правило мають світлий та темний бік.
Наш урок я хочу почати з кінця життя видатної історичної постаті.
-         У грозову ніч на 22 вересня 1709 року Іван Мазепа в муках помер у маленькому селі Варниця під стінами Бендерської фортеці. Правителя України відспівували у маленькій сільській церкві. « Провід у похороннім поході вели шведські фанфари та козацькі сурми, що грали на переміну, - описує історик Василь Луців. За ними козацька старшина несла ознаки гетьманської влади: булаву вкриту самоцвітами та перлами, прапор і бунчук. Вони йшли попереду домовини, вбраної багровим оксамитом із широкою золотою обтяжкою. Карл ХІІ із своєю старшиною проводив на вічний спочинок свого друга і союзника. Далі йшли чужинці, які вважали своїм обовязком іти за ним. Ще далі українські жінки зі своїми чоловіками, і за стародавнім звичаєм, голосили та заводили. В останніх рядах ішли юрбою вірмени, цигани, татари і поляки…»
-         Чому ж сумували за ним різні люди? Яким же насправді був гетьман Іван Мазепа? Чому його називали Іудою, Зрадником, національним героєм, політичним авантюристом, улюбленцем долі, жіночим ловеласом? Чому його образ надихав видатних художників до написання картин (42), давав натхнення поетам для написання художніх творів та поезії? (17) Чому 300 років історики ведуть дискусії щодо його ролі в історії? Чому до сих пір російська церква піддає анафемі його ім’я? Через декілька уроків ми дамо відповідь на питання: «Зрадник Іван Мазепа чи національний герой?». Але сьогодні ми будемо про нього говорити, як про людину і політика.
-         Що ж знають наші співвітчизники про гетьмана? Увага на екран.
                             (3 слайд)
Метод «Очікування»
(кожен записує на листочку «Дерева пізнання» свої побажання, озвучують його, виходять до дошки і прикріплюють на дереві.
Вчитель: Давайте подивимось чи співпадають ваші сподівання з планом вивчення нового матеріалу.
План.(учні записують у зошити)
1.Гетьман Іван Мазепа.
2.Коломацькі статті.
3. Політика Івана Мазепи.
4. Культурна діяльність гетьмана.
Вчитель:  «Мій край прекрасний, розкішний, багатий!
                  Хто тебе не мучив?
                  … Сердешну мою Україну.
                  Що вона зробила? За що вона гине?
                  За що її діти в кайданах мовчать? ( Т. Шевченко « Іржавець»)
В 40-х роках Шевченко мандрував Чернігівською, Полтавською областями, і жителі села Іржавець показали ікону Іржавецьку ( слайд 4), яку їм залишив нібито Мазепа.( Мазепа за переказами взяв її на Січі в церкві Святої Покрови. Перед походами козаки зверталися до неї з молитвою і вірили і її віщування. Ікона мала сумний пророчий дар, вона передчувала поразку та біду, і в знак вона починала плакати.
Чому плакала ікона на початку ХVIII ст?
                (  Відповіді дітей )
Вчитель: давайте згадаємо гетьманів
                («Ленинг»)
Презентація ( слайд 5)
Прес-конференція (виступ учня в ролі Мазепи)
Питання учнів:
-         Де освіту здобували?
-         Як сталося, що ви опинилися у гетьмана Самойловича?
-         Де була ваша гетьманська резиденція?
-         Чи любили ви музику?
-         Чи любили ви читати книжки?
Вчитель: чи можна стверджувати, що Іван Мазепа був найосвіченішою людиною свого часу?
          (відповіді дітей)
Вчитель: чи співпадають намальований та словесний портрети нам продемонструють портретні зображення Мазепи.
                ( вправа « Пазли», слайд 6)
Вчитель: в наслідок яких подій Мазепа посів посаду гетьмана?
Бахчисарайський мир розвязав руки турецькому султану для могутнього наступу на Європу. В 1683 р. турки взяли в облогу Відень, і саме тут вирішувалась доля Європи. На допомогу обложеним вирушили польські війська у складі яких були і українці-козаки. Після перемоги Польща вступила до Священної Ліги, яка вела війну проти Османської імперії. Польща примирилася з Московською державою і намагалася долучити Москву до боротьби проти Туреччини. 6 травня 1686 року у Москві між Річчю Посполитою і Москвою було підписано «Трактат про вічний мир». Фактично, Вічний мир 1686 року робив недійсними договори з Туреччиною, укладені обома державами раніше. Для України договір означав узаконення на міжнародному рівні поділ на дві частини. Проти цього виступав Іван Самойлович. В 1687 р. було здійснено спільний Кримський похід 150 тисячного російського і 50 тисячного козацького війська на чолі з князем Голіциним і Самойловичем. Похід завершився повним провалом. Провину за це поклали на Самойловича, це і стало приводом до усунення його з гетьманства. Влітку 1687 р. на р. Коломак за наказом Голіцина відбулися вибори  гетьмана.
Робота з документом.
Питання:
1.     Які статті в основному повторювали Коломацькі?
2.     Коломацькі статті обмежували чи поширювали автономію України?
3.     Чому? Доведіть.
Робота з картою. ( слайд 7)
Питання:
1.Показати територію Гетьманщини на кінець століття
2.Показати територію Криму, Туреччини, Польші, Московської держави р. Коломак
3.Показати на карті міста, в яких за Коломацькими статтями перебували російські воєводи і війська
4. Показати Лівобережжя і Правобережжя.
Вчитель: як ви думаєте яка була головна ідея правління  Мазепи?
Презентація ( слайд 8 )
Поділ на групи.
Робота в групах:
1 – Внутрішня політика Мазепи
2 – Зовнішня політика
3 – Культурно-освітня діяльність ( презентація учнівська)
(Слайд 9 – «Дума»)
Вчитель: український письменник-емігрант в США Федір Дудко в своєму романі « Великий гетьман» написав: « Ось кажуть деякі, що Мазепа зрання москаль, а ввечері поляк, при сніданку – латинник, а на підвечірку – візантієць. Хай кажуть! Мазепа все був Мазепою, - а хто він цього ніхто не знає». То ж висловіть своє ставлення до Мазепи.
Закріплення
Вправа «Виправ помилки»
Іван  Михайлович Мазепа народився у 1539 році на хуторі Суботів. З дитинства навчився необхідних шляхетських умінь – їздити верхи, володіти шаблею і рушницею, грати на кобзі. Освіту здобував за кордоном. Добре володів польською, латинською, французькою, італійською, татарською мовами. Після завершення служби став на службу кримського хана, потім потрапив до Самойловича. У 1680 році Івана Мазепу було обрано гетьманом. Він підписує статті з Річчю Посполитою на р. Калка. Помер гетьман Іван Мазепа 21 серпня 1809 року на території Османської імперії.
Вчитель: хто для вас Мазепа? (метод  «Мікрофон»)
Метод «Дерево пізнання» (наскільки здійснилися ваші очікування від уроку)
Вчитель: дом.завд. – опрацювати параграф 24, твір –роздум «Хто для вас І.Мазепа»
Вправа « Передай потиск руки» - учні тиснуть одне одному руки і говорять слова подяки за роботу.
Вчитель: Великий український театральний діяч Микола Садовський був на службі в російській армії. У 1877 році під час російсько-турецької війни він блукав містом Галац і зайшов до собору, де побачив могилу Мазепи. Був надзвичайно вражений і схвильований. Залишив нам палкі спогади про цей епізод у своєму житті.
« Ти славний гетьмане, ти останній нащадку колишньої вільної, багатої, свободолюбної України! Ти, поборнику святий, що не хотів себе лічити серед зграї донощиків, блюдолизів, підніжків, грязі і рабів! Се ти! Так ось де ти знайшов собі місце одвічного покою… І я низько вклонився гробниці того славного патріота, що бажав здобути щастя, і волю, і честь своїй рідній країні і, знесилившись у тяжкій боротьбі, поліг у далекій чужині, анафемою затаврований.»
             (звучить уривок із «Реквієму» Моцарта)

Комментариев нет:

Отправить комментарий